środa, 23 maja 2012

Spaghetti ze szparagami i czerwonym sosem


Był ciepły wiosenny poranek. Promienie słoneczne radośnie zapukały do mojego okna i zaprosiły do rozpoczęcia nowego dnia. Szybko się ubrałam, złapałam wiklinowy koszyk i udałam na pobliski bazar. Zewsząd dochodził mnie poranny gwar i ciekawe rozmowy sprzedawców, rozprawiających o zaletach swoich produktów. Ze straganów wyglądały kolorowe warzywa i owoce, z dumą prezentując swoje walory. Od razu wpadł mi w oko pęczek zielonych szparagów, który bez wahania włożyłam do koszyka. Do towarzystwa dołożyłam mu kilka pomidorów oraz soczyście zielony pęczek natki pietruszki. "To będzie doskonałe trio na dzisiejszy obiad" - pomyślałam. 
Tak rozpoczęła się moja przygoda z konkursowym daniem pochodzącym z książki Tracey Lawson "W miasteczku długowieczności. Rok przy włoskim stole". Aromaty tego pysznego dania rozchodziły się po całym domu, a nieco później poczuliśmy także jego doskonały smak w ustach. 
Wy również możecie tego doświadczyć - korzystając z przepisu zamieszczonego poniżej:

Składniki (dla 4 osób):
- 2–3 łyżki oliwy z oliwek extra vergine
- 20 szparagów, połamanych na małe kawałki
- 1 średnia żółta cebula, drobno posiekana
- odrobina dobrego wytrawnego białego wina
- ½ łodygi selera naciowego z liśćmi, lekko zgniecionej
- pęczek natki pietruszki
- sól morska
- 400 g spaghetti
- listki pietruszki do dekoracji
domowy sos pomidorowy:
- 1 łyżka oliwy
- 1 mała drobno posiekana cebula
- 2 rozgniecione ząbki czosnku
- 4 średnie pomidory
- 1/4 szklanki przecieru pomidorowego
- 1 łyżka świeżego oregano
- sól

Przygotowanie:
Przygotuj sos pomidorowy: Na patelni podgrzej oliwę, podsmaż cebulę na małym ogniu. Dodaj czosnek, posiekane pomidory, przecier, oregano i sól. Gotuj na małym ogniu, bez pokrywki, przez około 15 minut, aż sos zgęstnieje.
Podgrzej oliwę w głębokim garnku na średnim ogniu, wrzuć szparagi i cebulę, a następnie podsmaż przez kilka minut, aż warzywa zmiękną, ale się nie zrumienią.Wlej białe wino i odczekaj chwilę, aż się zredukuje.
Dodaj sos pomidorowy, szklankę zimnej wody, seler, pietruszkę i sporą szczyptę soli.
Doprowadź powoli sos do wrzenia, zmniejsz płomień i duś około dwudziestu minut, od czasu do czasu mieszając, by się nie przypalił. Po tym czasie większość wody powinna odparować, a w garnku powinien się znajdować gęsty sos. Zmniejsz płomień do minimalnego.
Ugotuj makaron al dente. Odcedź spaghetti i wrzuć je do garnka z sosem. Dokładnie wymieszaj.
Podawaj spaghetti w ogrzanych głębokich talerzach, posypane posiekaną natką pietruszki.





1 komentarz:

  1. wow super polaczenie - nigdy takiego nie jadlam,ale chetnie sprobuje :)

    OdpowiedzUsuń